KAMERUN 22.10 - 6.11.2007

Aamulla joka paikkaan sattui ja pakotti. "Tänään levätään, ajakoon ketä huvittaa". Yari odottelikin ulkopuolella. Käytiin syömässä ja lähdettiin kiertelemään paikalliset nähtävyydet jotta lihakset vähän rentoutuisi.

Riippusilta.

Leipomo.

Laavakentällä.

Illalla satoi vettä ja matkaan lähteminen seuraavana päivänä näytti taas pahalta. Yöllä vettä tuli sitten ihan kaatamalla. Rahat alkoi olla todella vähissä, ehkä niillä vielä yksi päivä pärjätään. Aamulla aamupalalle ja kyselemään missä kunnossa tiet on. Sade oli kuulemma ihan paikallinen ja tiet on hyvässä kunnossa kauempana. Pyörän pakkaukseen ja uskomattoman p#skaset vaatteet niskaan ja hurhur. Matkaa tehtiin 500metriä kun ensimmäinen alamäki tultiin sivuttain, Renkaat ei pitäneet tällä saviliejulla ollenkaan. "Se oli siinä, ei ajeta tänään" tuli kuin apteekin hyllyltä. Samointein tuli Toyota Hilux lava-auto paikalle. Kysyttiin paljon maksaa jos hän veisi meidät kaupunkiin pyörinemme. Hinnaksi sovittiin n.11€ ja eikun kylän voimin nostamaan pyörä lavalle.

Bemarin mentävä Tojota.

Matka meni melkoisella ruminalla mutta se ei meidän hymyilyä haitannut, ehkä me sittenkin selvittiin tästä.

Ei se mene hyvin autollakaan. (Rekka kyljellään.)

Mutta kaupunkiin selvittiin kunnialla ja nopeasti. Pyörä nostettiin kyydistä ja kaupungista löytyi yllättäen pankkiautomaatti josta tuohta revittiin taskuihin. Päätettiin ajaa Limbe nimiseen kaupunkiin meren rannalle. Tie oli hyvä, vaikka tuollaistakaan tietä et tule ikinä näkemään missään euroopan maassa.
20 viimeistä kilometriä oli tasaista ja uutta asfalttia, jokohan nyt voi huokaista? Nyt ei mitään kämästä spuge-hotellia edes etsitty vaan hurautettiin siihen mikä näyttää kalliilta :)
Hinta oli 25€/yö sisältäen aamupalan, itkettiin hinta 15€/yö ilman aamupalaa vielä viimeisillä voiman rippeillä. Maksettiin viikko jo etukäteen ja purettiin pyörä, mahtavaa!!! Aamulla olo oli tasoa "maailmanvalloittaja" ja lähdettiin kävellen viereiseen eläintarhaan. Apinoita, apinoita, apinoita...

Gimme your Camera..

Jump in...

Internet paikkakin löytyi vierestä. Ulkoministeriön ja paikallisten mukaan meillä on nyt suuri, jos ei jopa mahdoton ongelma. Afrikan läpi ajelu ei onnistu sitten millään, siis ilman ihan päätöntä turvallisuuden vaarantamista. DRC:n itäosa on kapinallisjoukkojen valtaama ja Kongo nyt on aina ollut Kongo :)
Keskiafrikan tasavallan kautta ei päästä minnekään kun Sudanin Darfur alueelta tapetaan kaikki paikallisetkin... Täälläpä sitä lepäillään ja tutkitaan karttoja ja etsitään informaatiota mahdollisuuksista. Tämä kuuluu osana Afrikan matkailua, You like it or not...

...Tiktaktiktak...

2 Viikkoa vierähti kuin siivillä. Ensimmäinen viikko lomailtiin Limbessä ja toinen pääkaupungissa Yaoundessa. Tuona aikana käytiin kaikki mahdollisuudet matkan jatkamisesta läpi. Kyseltiin mahdollisuutta laittaa pyörä lentokoneeseen ja hurauttaa Etelä-Afrikkaan. Hinnaksi tuli n.2700Euroa (2henk+pyörä). Pohdittiin tosissaan tätä vaihtoehtoa kunnes terve järki sanoi että tuolla rahalla me ajetaan sinne ja elelläänkin vielä melko herroiksi. "Ja siitä se ajatus sitten lähti..." = Muutettiin meidän puolen-Afrikan kiertäminen koko Afrikan ympäriajoksi. Ehkä jossain vaiheessa hypätään koneeseen, mutta se on sitten joskus, ehkä.. :)

Nyt kun reitti on päätetty niin kirmattiin Kongon lähetystöön viisumien hakuun. Hymy hyytyi viisumien hintaan, 107e/Hlö. Saatiin kuitenkin "multi-entry" viisumi joka mahdollistaa maasta poistumisen ja paluun rajattoman määrän kuukauden aikana, ehkä sitä tarvitaan, ehkä ei. Heti viisumit saatuamme juostiin hakemaan Gabonin viisumitkin. Nyt kysymysmerkkinä on enää kaikkien matkaajien kiroama Angolan lähetystö joka ei viisumeita myönnä ilman viikon työpanosta, joiltakin matkaajilta tuo työpanos on venynyt kuukaudeksi viisumia kuitenkaan saamatta.
Suomen konsulaattiakin käytiin ovikellolla kiusaamassa useampaan otteeseen, mutta liian kiireisiä on meidän valtion työntekijät viettämään vapaa-aikaa. (pahoittelumme uravalinnasta, mutta kaikkea hyvää sinne ikikesään :)

Naapureita täälläkin. (Suomi-Ruotsi)

Viisumit saatuamme ajelimme Gabonin rajan tuntumaan uudenkarheaan hotelliin...kirjaimellisesti :)

Ensinaarmut lattiaan sivutuesta :)